Friday 18 November 2011

KELEBIHAN AL-QURAN SEBAGAIMANA FIRMAN ALLAH.S.W.T.

Mukaddimah.

Al-Quran merupakan Mukjizat Nabi yang kekal sehingga ke hari Kiamat. Ia juga merupakan Mukjizat Teragung yang mempuyai pelbagai kelebihan. Terdapat banyak ayat-ayat Al_Quran dan hadith yang
 menyebut tentang kelebihanya diantaranya:

Firman Allah dalam (surah Al-Isra' : 82);
    " Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim, selain kerugian."

Firman Allah dalam (surah Al-Isra' : 88)
   " Katakanlah (wahai Muhammad)..." Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al-Quran ini, nescaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan dia, sekalipun sebahagian mereka menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain."

Firman Allah dalam (surah Al -An'aam : 114)
    " Maka patutkah aku mencari hakim selain daripada Allah, padahal Dialah yang telah menurunkan kitab Al-Quran kepadamu dengan terperinci? Orang-orang yang telah kami datangkan kitab kepada mereka, mereka mengetahui bahawa Al-Quran itu diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenarnya. Maka janganlah kamu sekali-kali termasuk orang yang ragu-ragu."

Firman Allah dalam (surah An-Nahl : 44)
    " Dan kami turunkan kepada mu Al-Quran, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkan."
    " Maha suci Allah yang telah menurunkan Al-Furqaan (Al-Quran) kepada hambaNya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam." (Al-Furqaan : 1)

Firman Allah dalam (surah Al-Baqarah : 121)
    " Orang-orang yang telah kami berikan Al-Kitab (Al-Quran) kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya (tidak merobah dan menta'wilkan Al-Kitab sesukahatinya), mereka itu beriman kepadanya, dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi."





    

No comments:

Post a Comment